
 

 
This  case  was  written  by  Kathleen  Gilsinan  for  the  Knight  Case  Studies  Initiative,  Graduate  School  of Journalism,  

Columbia  University.  The  faculty  sponsor  was  Joshua  Friedman,  director  of  the  Maria  Moors  Cabot  Awards  and  

adjunct  faculty  member.  Funding  was  provided  by  the  John  S.  and  James  L.  Knight  Foundation.  (08/2010)   

   

    CSJ-­­­10-­­­0033.0   

   

     

Legal  Jeopardy:  Clarín  Group  and  the  Kirchners   

The   three-­­­member   executive   committee   of   Clarín   Group,   Argentina’s   largest   

media  conglomerate,   convened   an   emergency   meeting   on   October   1,   2009––one   day   before   

a   crucial  Senate  vote  on  a  media  reform  bill  might  force  the  company  to  break  up.  Advocates  

of  the  bill,  which  had  been  introduced  that  summer  by  President  Cristina  Fernández  de  

Kirchner,  argued  that  it  rectified  some  shortcomings  of  Argentina’s  still-­­­young  democracy,  

which  had  emerged  from  a  military  dictatorship  in  1983.1 The  existing  media  law,  for  example,  

barred  nonprofit  groups  from  access  to  broadcast  licenses.  In  a  stated  effort  to  expand  the  

variety  of  voices  on  the  airwaves,  the  new  bill  reserved  part  of  the  spectrum  for  nonprofit  

and  civil  society  groups  and  imposed  new  limits  on  the  number  and  kind  of  media  properties  

any  one  company  could  own––which  meant  Clarín  would  have  to  sell  off  lucrative  properties  

or  face  legal  consequences.  

The   bill   had   been   debated   in   a   toxic   atmosphere   as   the   once-­­­congenial   

relationship  between  the  Fernández  government  and  Clarín  deteriorated.  In  response  to  

negative  coverage  of  a  controversial   farm   tax,   Fernández   and   her   husband   and   predecessor,   

former   President   Néstor  Kirchner,  had  accused  the  powerful  conglomerate  of  using  its  clout  

to  discredit––perhaps  with  the  aim  of  toppling––the  government.  Clarín  denied  the  charges––

explosive  accusations  in  a  country  accustomed  to  military  coups––and  counterattacked  with  

blistering  editorials,  while  its  news  pages  dug   into   evidence   of   government   corruption.   

Meanwhile,   over   the   fall   of   2009,   Clarín   faced   an  unprecedented  degree  of  government  

interference  with  its  various  business  properties––including  a  raid  by  tax  police  on  its  flagship  

newspaper.  Few  viewed  such  events  as  mere  coincidence.      

The  Kirchners  were  known  for  using  a  heavy  hand  when  dealing  with  Argentine  

industry,  and   threatening   disfavored   corporations   with   tax   raids   was   a   favorite   tactic.   

Both   Kirchners’  presidential   tenures   were   marked   by   expanded   state   control   over   the   

economy.2 Further,   the  Kirchners’   conflict   with   Clarín   had   escalated   against   a   backdrop   

of   hostility   to   the   press   more generally.  In  a  nation  of  voracious  news  consumers,  both  

                                                           

1 For clarity, this case study refers to President Cristina Fernández de Kirchner as President Fernández and to 

her husband and predecessor Néstor Kirchner as President Kirchner. 
2  “Hand of Gold,” Economist, August 13, 2009, 

http://www.economist.com/world/americas/displaystory.cfm?story_id=E1_TQNNRGVP.   

   

   



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

2   

Kirchner  governments  shunned  press  conferences  and,  like  many  Latin  American  governments,  

were  alleged  to  have  spied  on  journalists  and  political  opponents.3    

Clarín  viewed  the  media  bill  as  yet  another  manifestation  of  the  Kirchners’  contempt  

for  both   private   industry   and   media.   Yet   the   law   wasn’t   solely   the   government’s   

initiative.   Civil  society   groups   had   been   agitating   for   broadcast   reform   for   decades;   many   

felt   that   Clarín’s  dominance  in  most  of  the  media  sectors  in  which  it  operated  was  a  threat  

to  democratic  pluralism.  Clarín  was  scheduled  to  testify  before  Congress  on  October  2  and  

hoped  to  use  the  opportunity  to  convince  legislators  that  the  bill’s  steps  toward  dismantling  

Clarín  set  a  dangerous  precedent  for  free   media   in   Argentina.   But   on   October   1   at   6   

p.m.,   Senate   Majority   Leader   Miguel   Pichetto  announced  that  the  Senate  had  the  votes  to  

pass  all  164  articles  of  the  bill  without  revisions.      

Clarín’s   executive   committee––and   crucially,   CEO   Héctor   Magnetto––now   faced   the  

decision  of  whether  to  appear  before  the  Senate  to  testify  as  planned,  knowing  that  there  was  

no  way  to  influence  the  outcome  of  the  vote.  Was  there  anything  to  be  gained  by  participating  

in  the  political  process?  What  about  editorial  coverage?  Was  it  best  to  treat  the  bill  as  any  

other  political  issue  to  be  discussed  in  its  editorial  pages  and  on  its  news  programs?  Did  

Clarín’s  responsibilities  as  a  corporation  conflict  with  its  responsibilities  as  a  proprietor  of  

news  organizations?  If  the  law  passed,   as   now   seemed   certain,   Magnetto   and   the   executive   

committee   would   have   to   decide  whether––and  how––to  fight  back.     

Clarín  corporate  history   

Clarín  Group  properties  had  played  an  active  role  in  Argentine  public  discourse  for  

over  60  years.  Roberto  Noble,  a  former  lawyer,  congressman,  and  rancher,  founded  Clarín  

newspaper  in  Buenos   Aires   in   1946.   When   Noble   died   in   1969,   his   wife   Ernestina   

Herrera   de   Noble   became  publisher.   In   its   first   four   decades,   Clarín   negotiated   an   

uncertain   and   often   hostile   media  environment  as  Argentina’s  government  veered  from  the  

authoritarian  populism  of  famed  Colonel  Juan  Domingo  Perón,  to  military  dictatorship,  back  

to  Perón,  and  back  again  to  dictatorship.  By  focusing   on   sports,   entertainment,   and   crime,   

Clarín   never   seriously   antagonized   the   party   in  power.4     

In  part  to  help  assure  the  security  of  its  production  amid  the  political  turmoil,  Clarín  

in  1977  joined  with  the  government  and  two  other  Buenos  Aires  newspapers  to  open  Papel  

Prensa,  the  first  newspaper  plant  in  Argentina.  This  kind  of  “vertical  integration”––whereby  a  

corporation  owns   content   as   well   as   a   stake   in   its   distribution––added   a   commercial   

component   to   Clarín’s  complex   political   relationship   with   the   government,   and   at   the   

                                                           

3 Committee to Protect Journalists, “Attacks on the Press in 2009: Argentina,” http://cpj.org/2010/02/attacks-on-

thepress-2009-argentina.php.   
4 Company History: Grupo Clarín S.A., Funding Universe, http://www.fundinguniverse.com/company-

histories/Grupo-Clariacute;n-SA-Company-History.html.   



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

3   

same   time   facilitated   the  newspaper’s   steady   expansion.5   By   1985,   Clarín   was   the   highest   

circulation   newspaper   in   Latin  America.     

By  then,  Argentina  had  emerged  from  the  yoke  of  a  brutal  military  dictatorship  that  

ruled  the  country  from  1976–1983.  During  the  so-­­­called  “dirty  war”  of  the  period,  the  regime  

killed  or  kidnapped   an   estimated   30,000   Argentines,   including   84   journalists,   under   the   

stated   aim   of  rooting  out  left-­­­wing  “terrorists.”6  According  to  one  history:   

There   were   casualties   from   social   and   political   organizations,   union  

leaders   in   factory   shop-­­­stewards’   commissions—some   factory   

owners  tended   to   cooperate   with   the   military   to   eliminate   

“troublemakers”— together  with  political  activists  of  various  tendencies,  

priests,  intellectuals,  lawyers  representing  political  prisoners,  human  

rights  activists,  and  many  others  detained  solely  because  they  were  

someone’s  relative,  appeared  in  someone’s   address   book,   or   were   

mentioned   in   a   torture   session…   The  operations   sought   to   eliminate   

all   political   activism,   including   social  protest…   any   expression   of   

critical   thinking,   and   any   possible   political  outlet  for  the  popular  

movements  that  had  been  evolving  since  the  middle  of  the  previous  

decade.7   

The   regime   kept   a   tight   grip   on   newsgathering   as   well.   A   1980   law   barred   

nonprofit  enterprises   from   securing   broadcast   licenses––assuring   their   concentration   in   the   

hands   of   the  regime’s  allies  and  dependents.  The  law  also  barred  newspapers  from  owning  

other  forms  of  mass  media.  This  was  a  stricter  version  of  media  “cross-­­­ownership”  rules  

elsewhere;  the  United  States,  for   example,   had   since   the   1970s   banned   newspapers   from   

owning   broadcast   properties   in   the  same  market.  The  Argentine  military’s  press  director  

also  notified  editors  of  major  newspapers  that  they  were  forbidden  to  reference  “the  death  of  

subversive  elements  and/or  the  armed  and  security  forces”  without  confirmation  from  a  

“responsible  official  source.”8  This  meant  that  many  of  the  regime’s  atrocities  went  unreported. 

Democracy.  After  Argentina’s  return  to  democracy  in  1983,  Clarín   found  itself  in  a  

more  congenial   political   and   commercial   environment.   The   1990s   were   particularly   

propitious   as  President  Carlos  Menem  embraced  deregulation  and  privatization.  In  1990,  when  

Menem  lifted  the  dictatorship-­­­era   cross-­­­ownership   ban   at   the   same   time   that   he   was   

selling   off   state-­­­owned  broadcast   properties,   Clarín   bought   Buenos   Aires’   second-­­­largest   

television   station   as   well   as   a  radio   station   that   would   grow   to   become   Buenos   Aires’   

                                                           

5 Grupo Clarín S.A., Annual Report and Financial Statements as of December 31, 2008.  
6 Jerry W. Knudson, “Veil of Silence: The Argentine Press and the Dirty War, 1976-1983,” Latin American 

Perspectives, Nov. 1997, Vol. 24, No. 6, p. 93-112.  
7 Luis Alberto Romero, “A history of Argentina in the 20th century,” Trans. James P. Brennan (Pennsylvania 

State University Press; University Park), 2002, p. 219.  
8 Jerry W. Knudson, “Veil of Silence: The Argentine Press and the Dirty War, 1976-1983,” Latin American 

Perspectives, Nov. 1997, Vol. 24, No. 6, p. 93-112.   



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

4   

largest.   The   resulting   multimedia  conglomerate,   Grupo   Clarín––or   Clarín   Group––expanded   

further   as   the   decade   progressed,  buying  a  cable  provider  in  1992,  establishing  a  free  sports  

newspaper  in  1996,  and  in  1997  buying  stakes   in   several   regional   newspapers   and   founding   

an   Internet   service   provider   called   Ciudad Internet.   

Clarín  Group’s  expansion  coincided  with  a  broader  trend  of  media  consolidation  during  

the  1990s,  both  in  Latin  America  and  globally,  as  states  loosened  restrictions  on  media  

ownership  and   sold   off   public   holdings.   At   the   same   time,   waves   of   corporate   mergers   

resulted   in   multi-­­billion–dollar  international  conglomerates,  such  as  the  Time  Warner  and  

News  Corporation,  each  of  which  by  the  end  of  the  decade  owned  newspapers,  television  

channels,  cable  providers,  film  and  television  production  companies,  and  publishing  houses  

the  world  over.9  Meanwhile,  Mexico,  Brazil,  Argentina,  and  Venezuela  saw  the  rise  of  nationally  

or  regionally  dominant  media  players,  Grupo  Clarín  among  them.10   

Some  analysts  warned  of  the  threat  to  democratic  pluralism  if  the  means  of  

communication  were  concentrated  in  a  few  powerful  sets  of  hands.  Media  scholar  Robert  

McChesney  issued  one  typical  warning  in  1999:   

With   hypercommercialism   and   growing   corporate   control   comes   an  

implicit  political  bias  in  media  content.  Consumerism,  class  inequality  

and  individualism  tend  to  be  taken  as  natural  and  even  benevolent,  

whereas  political  activity,  civic  values  and  antimarket  activities  are  

marginalized.  The  best  journalism  is  pitched  to  the  business  class  and  

suited  to  its  needs  and  prejudices;  with  a  few  notable  exceptions,  the  

journalism  reserved  for  the  masses  tends  to  be  the  sort  of  drivel  

provided  by  the  media  giants  on  their   US   television   stations.   This   

slant   is   often   quite   subtle.   Indeed,   the  genius   of   the   commercial-

­­­media   system   is   the   general   lack   of   overt  censorship.   As   George   

Orwell   noted   in   his   unpublished   introduction   to  Animal  Farm,   

censorship   in   free   societies   is   infinitely   more   sophisticated  and   

thorough   than   in   dictatorships,   because   “unpopular   ideas   can   be  

silenced,  and  inconvenient  facts  kept  dark,  without  any  need  for  an  

official  ban.”11     

Dominant  player.  At  the  turn  of  the  21st  century,  Clarín  was  the  dominant,  but  by  no  

means  the  only,  media  player  in  Argentina.  Indeed,  Argentina  had  one  of  the  most  vibrant  

and  varied  media   markets   in   Latin   America,   due   in   part   to   high   rates   of   literacy.   There   

were   five   24-­­­hour  national  news  channels,  of  which  Clarín  owned  the  most  popular,  Todo  

Noticias  (TN).  It  owned  the   most-­­­watched   of   five   free-­­­to-­­­air   channels   in   Buenos   

                                                           

9 For a guide to six of the largest media conglomerates and their properties, see: 

http://www.freepress.net/ownership/chart/main.   
10 Robert W. McChesney, “The New Global Media,” The Nation, November 11, 1999,  

http://www.thenation.com/doc/19991129/mcchesney/3.   
11 Robert W. McChesney, “The New Global Media.”  



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

5   

Aires,   and   four   of   44   nationwide.  Cablevision,   a   cable   provider   in   which   Clarín   had   a   

controlling   stake,   had   a   47   percent   market  share––and  Clarín  operated  six  cable  channels  

of  its  own.  Clarín  also  had  11  of  approximately  5,500  local   radio   signals   in   Argentina.   Its   

flagship   newspaper   was   the   highest   circulating   among   13  general-­­­interest  national  

newspapers;  it  also  owned  a  news  agency  that  distributed  content  to  other  providers.  Of  over  

150  smaller  local  newspapers  in  Argentina,  Clarín  owned  four.  

Clarín  Group’s  primary  competitors  were  private  companies––they  included  Grupo  

Uno,  Argentina’s   second-­­­largest   media   conglomerate,   and   Spain’s   Telefónica,   a   

multinational   media  corporation  with  a  significant  presence  in  Argentina.  The  Argentine  

government  also  ran  a  handful  of   media   properties––widely   considered   the   communication   

arms   of   the   party   in   power–including   a   free-to-air   television   station,   a   news   service,   a   

radio   station,   and   several   free   local  newspapers.      

Clarín   Group   in   some   form   or   another   was   thought   to   reach   into   three   out   of   

four  Argentine  homes  every  day.12  Its  estimated  worth  in  2007  was  $2.7  billion  (in  US  dollars).13  

Printing  and  publishing  brought  in  25  percent  of  its  revenues.  Cable  and  Internet  access  

accounted  for  by  far  the  highest  proportion  of  its  revenues  at  56  percent.  Broadcasting  and  

programming  brought  in  another  17  percent.14         

Néstor  Kirchner   

Clarín  Group  had  achieved  this  steady  expansion  amid  crises  both  political  and  

financial.  In  2001,  Argentina’s  economy  was  wracked  by  turmoil,  threatening  to  buckle  under  

the  weight  of  high  foreign  debt.  Capital  flight  exacerbated  the  crisis  as  investors  panicked  in  

the  aftermath  of  emerging  market  meltdowns  elsewhere.  Between  December  2001  and  May  

2003,  Argentina  cycled  through  some  four  presidents  in  rapid  succession,  as  each  proved  

unable  to  calm  the  markets  and  consolidate   political   authority.   In   the   meantime,   Argentina   

announced   it   was   suspending  payments  on  most  of  its  foreign  debt.  Its  $94  billion  default  

was  the  largest  sovereign  debt  default  in  history.15  At  the  same  time,  the  government  froze  

citizens’  bank  accounts  while  devaluing  the  currency––the  peso––to  roughly  a  third  of  its  

former  value,  and  Argentines  watched  helplessly  as  their   savings   were   wiped   out.   Those   

on   fixed   incomes   were   plunged   into   near   penury,  unemployment  climbed  to  20  percent,  

                                                           

12 Company History: Grupo Clarín S.A., Funding Universe,  

    http://www.fundinguniverse.com/company-histories/Grupo-Clariacute;n-SA-Company-History.html. 
13 Charles Newbery, “Grupo Clarin raises $463 million in IPO,” Variety, October 19, 2007, 

http://www.variety.com/article/VR1117974424.html?categoryid=19&cs=1. 
14 Grupo Clarín, “Fact Sheet,” accessed March 2, 2010, 

http://www.grupoclarin.com/ir/Files/Kit/633912045060625000.es.pdf. 
15 “Timeline: Argentina’s Road to Ruin,” Washington Post, August 3, 2003, 

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/business/articles/argentinatimeline.html. 

http://www.fundinguniverse.com/company-histories/Grupo-Clariacute;n-SA-Company-History.html
http://www.variety.com/article/VR1117974424.html?categoryid=19&cs=1
http://www.grupoclarin.com/ir/Files/Kit/633912045060625000.es.pdf
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/business/articles/argentinatimeline.html


Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

6   

and  the  poverty  rate  skyrocketed.  Amid  seething  political  turmoil,  as  often-­­­violent  protests  

swept  the  nation,  Néstor  Kirchner  was  elected  president  in  May  2003.16  

Representing   a   left-­­­leaning   faction   of   the   ruling   Perónist   party––which   emulated   

the  populist,   worker-­­­centric   posture   of   former   president   Juan   Perón––Kirchner   and   his   

wife,   fellow  politician  Cristina  Fernández,  began  their  careers  as  activists  in  the  anti-­­

­dictatorship  movement  of  the  1970s.17  Fernández  had  been  a  senator  in  the  far-­­­southern  

region  of  Santa  Cruz,  the  couple’s  home   region;   when   he   assumed   the   presidency   in   2003,   

Kirchner   had   served   as   Santa   Cruz’s  governor  for  12  years  but  was  relatively  unknown  

elsewhere  in  Argentina.   

He  moved  quickly  to  consolidate  state  control  over  the  economy.  At  the  same  time  

that  high   global   commodity   prices   delivered   enormous   profits   to   Argentina’s   dominant   

agricultural  sector,  Kirchner’s  aggressive  program  of  state  stimulus,  selective  price  controls,  

and  low  valuation  of  the  peso  contributed  to  a  rapid  and  dramatic  economic  turnaround. 18  

Kirchner’s  four-­­­year  term  saw  average  yearly  GDP  growth  of  over  eight  percent  and  a  steep  

drop  in  unemployment  and  poverty.  19     

At  the  same  time,  Kirchner  purged  from  his  government  remnants  of  the  despised  

military  regime  of  1976-­­­1983  and  brought  new  trials  against  accused  human  rights  abusers  

from  the  era.  His   economic   stewardship   and   anti-­­­dictatorship   zeal   proved   popular   with   

large   swathes   of  Argentine   society.   Argentine   living   standards   rebounded   to   a   degree   

few   had   thought   possible  amid  the  chaos  of  2001.  As  the  owner  of  large  mainstream  media,  

Clarín  counted  itself  part  of  the  seeming  societal  consensus  in  Kirchner’s  favor.  Remarks  

Gustavo  Sierra,  an  international  reporter  for  Clarín  newspaper:     

The   government   of   Néstor   Kirchner   was,   in   general,   by   Argentinean  

standards,  a  very  good  government…  That  was  a  general  consensus  in  

the  society,  and  Clarín  is  part  of  the  mainstream  in  that  way.20   

Yet   Kirchner   had   an   uneasy   relationship   with   the   media.   Unique   among   modern 

Argentine  presidents,  Kirchner  did  not  hold  a  single  press  conference  throughout  his  entire  

four-­­year  term.  It  was  so  difficult  to  get  information  out  of  his  spokesman,  Miguel  Nuñez,  

that  reporters  jokingly  referred  to  him  as  “El  Vocero  Mudo,”  the  mute  spokesman.21  Argentine  

media,  furthermore,  often  relied  on  government-­­­funded  advertising––which  provided  

information  about  hospitals  and  schools,   among   other   things––for   a   significant   share   of   

                                                           

16 “Party Time,” Economist, February 16, 2008.  
17 For clarity, this case refers to Cristina Fernández de Kirchner as Cristina Fernández throughout.   
18 Jason Mitchell, “Veering Off Course,” Latin Finance, September 1, 2007.  
19 Alexei Barrionuevo, “Conflict With Farmers Takes Toll on Argentina,” New York Times, June 24, 2008, 

http://www.nytimes.com/2008/06/24/world/americas/24argentina.html.   
20 Author’s interview with Gustavo Sierra in Buenos Aires, Argentina, on February 8, 2010. All further quotes 

from Sierra, unless otherwise attributed, are from this interview.   
21 Author’s interview with Leonardo Minez in Buenos Aires, Argentina, on February 9, 2010.    



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

7   

their   revenues.   Many   of   them   were  therefore  dependent  on  the  good  graces  of  the  

government  in  power.    

A  2007  investigation  by  the  nonprofit  Committee  to  Protect  Journalists  (CPJ)  found  

that  Argentine  governments  at  both  the  national  and  local  level  had  long  sought  to  influence  

coverage  through  their  control  over  advertising  dollars.  Noted  CPJ:   

Because   national   and   local   governments   are   not   bound   by   clear   

rules  governing  the  placement  of  their  advertising,  CPJ  and  other  

analysts  have  found,   the   targeted   influx   of   ad   dollars   influences   

coverage––including  news   about   the   presidential   and   legislative   

elections.   News   outlets   that  provide   favorable   coverage   of   

incumbents   get   lots   of   ads;   organizations  that  are  critical  get  few  or  

none.22   

Kirchner  himself  had  been  particularly  generous––and  particularly  discriminating––with  

government   ad   money,   both   as   governor   of   Santa   Cruz   and   as   president. 23   Over   his   

2003–2007  presidential   term,   he   expanded   the   national   advertising   budget   by   354   percent–

–far   outpacing  Argentina’s   high   rate   of   inflation––and   disbursed   ad   dollars   most   freely   

during   political  campaigns.24  One  radio  host  in  Kirchner’s  southern  home  state  of  Santa  Cruz  

told  CPJ:  “Without  state  advertising,  it  is  almost  impossible  to  survive.”25   

Grupo  Clarín  had  staked  out  an  advantageous  position  in  this  environment.  Its  financial  

strength  largely  insulated  it  from  the  whims  of  the  executive––state  advertising  accounted  for  

only  about  five  percent  of  the  company’s  ad  revenue.26  In  2007,  in  a  further  effort  to  improve  

its  finances,  Clarín  CEO  Héctor  Magnetto  sold  shares  of  the  company  on  the  Buenos  Aires  

and  London  stock  exchanges  for  the  first  time,  raising  $463  million  for  17.5  percent  of  its  

shares.27  US  investment  bank  Goldman  Sachs  owned  another  nine  percent  of  the  shares.  

Further,  Clarín  enjoyed  relatively  good  relations   with   the   Kirchner   administration;   the   

president’s   general   reticence   notwithstanding,  Clarín  journalists––both  in  print  and  on  

television––had  better  access  to  his  government  than  most,  which  often  meant  exclusives. 

Meanwhile,  after  four  years  in  office,  Kirchner  announced  on  July  2,  2007  his  decision  

not  to  stand  for  a  second  term  as  president.  Instead,  he  endorsed  his  wife  Cristina  Fernández  

for  the  top  spot.  She  campaigned  vowing  to  carry  on  her  husband’s  popular  policies  and  to  

                                                           

22 Carlos Lauria, “News for Sale,” Special Report for the Committee to Protect Journalists, October 23, 2007, 

http://cpj.org/reports/2007/10/news-for-sale-in-argentina.php.   
23 Committee to Protect Journalists, “Attacks on the Press in 2008: Argentina,” February 10, 2009, 

http://cpj.org/2009/02/attacks-on-the-press-in-2008-argentina.php.   
24 Committee to Protect Journalists, “Attacks on the Press in 2008: Argentina.”  
25 Committee to Protect Journalists, “Attacks on the Press in 2008: Argentina.”    
26 Author’s interview with Martin Etchevers in Buenos Aires, Argentina, on February 10, 2010.   
27 James Attwood and Lenka Ponikelska, “Grupo Clarin to Sell Shares in Buenos Aires, London,” Bloomberg, 

October 4, 2007, http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aO6PTylYe3Zw.    



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

8   

include  him  in  executive  decisionmaking,  billing  her  candidacy  as  an  opportunity  to  elect  two  

capable  leaders  at  once.  Like  her  husband,  Fernández  eschewed  press  conferences;  she  did  

not  convene  one  for  the  duration  of  her  presidential  campaign.  

Fernández  won  the  October  28,  2007  election  handily  with  45  percent  of  the  vote,  

nearly  double  the  vote  share  of  her  nearest  rival.  Her  party  also  won  wide  majorities  in  both  

houses  of  Congress.  In  an  editorial,  Clarín  hailed  Fernández’s  victory,  as  well  as  Kirchner’s  

willingness  to  give  up  power  in  a  nation  with  a  history  of  strongmen,  writing:   

The   first-­­­round   victory   introduces   an   element   of   innovation   and  

generational  renewal.  A  majority  of  public  opinion  has  broadly  

endorsed  the  direction  of  the  outgoing  government.  President  Néstor  

Kirchner  is,  in  that  sense,  a  principal  tributary  of  the  support  received  

by  his  wife  and  will   be   able   to   realize   another   historic   first:   it   

will   be   the   first   time   a  democratically  elected  president  has  ended  

his  mandate  with  high  levels  of  support  and  stepped  down  without  

hoping  for  re-­­­election.28   

President  Fernández   

Yet  Néstor  Kirchner  retained  a  great  deal  of  authority  in  the  new  administration;  

major  decisions  were  seen  as  coming  from  him,  and  he  was  widely  expected  to  run  for  the  

presidency  again   at   the   conclusion   of   his   wife’s   term   in   2011.   Argentine   presidents   were   

restricted   to   two  consecutive   terms   in   office   but   could   run   again   after   a   term   out   of   

power.   Some   suspected   the  Kirchners  intended  to  trade  the  presidency  between  them  for  

many  terms  to  come.29    

Fernández  herself  enjoyed  high  popularity  for  about  three  months  after  her  January  

2008  inauguration.   That   began   to   change   on   March   11,   2008,   when   she   raised   taxes   on   

agriculture  exports  by  decree,  arguing  that  farmers  had  benefited  unduly  from  high  worldwide  

commodity  prices  paired  with  a  low  peso.  The  higher  export  tax,  she  argued,  would  bring  

in  $3  to  $4  billion  a  year  in  additional  revenue,  to  be  spent  on  public  works  projects.  

The  tax  hike  antagonized  Argentina’s  wealthy  and  politically  powerful  agricultural  

sector.  The  conflict  erupted  into  a  full-­­­blown  crisis  over  the  succeeding  months  as  

demonstrators  blocked  highways   and   farm   strikes   caused   food   shortages,   rationing,   and   

                                                           

28 Clarín, via “Kirchner victory sparks memory of Peron,” BBC, October 30, 2007, 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7069172.stm.   
29 Larry Rohter, “Argentina’s President Steps Aside to Support His Wife as Successor,” New York Times, July 3, 

2007, http://www.nytimes.com/2007/07/03/world/americas/03argentina.html?_r=1.   



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

9   

skyrocketing   prices   in   urban  supermarkets.  As  the  protests  continued  through  June  and  

Fernández  refused  to  back  down,  her  approval  rating  plummeted  to  20  percent.  

It  was  during  this  period  that  the  relationship  between  Clarín  and  the  Kirchners  

soured.  Néstor  Kirchner  later  claimed  on  state  television  that  Clarín  CEO  Magnetto  had  

approached  him  during   the   farm   crisis   to   offer   positive   coverage   of   the   government   if   

Kirchner   agreed   to   help  Clarín   acquire   Argentina’s   dominant   telephone   company. 30   In   

any   case,   the   Kirchners   began   to  accuse   Clarín   outlets––especially   its   flagship   newspaper   

and   news   channel   Todo   Noticias––of  biased  reporting  on  the  farm  crisis,  targeting  the  group  

in  speeches  and  in  posters  on  city  streets  declaring  “Clarín  Miente,”  or  “Clarín  Lies.”   

Clarín   newspaper   responded   with   blistering   editorials;   its   news   pages,   meanwhile,  

featured   ever   more   frequent   investigations   into   government   corruption   and   ever   more   

critical  coverage  of  the  farm  crisis.  When  Congress,  dominated  by  the  Kirchners’  own  party,  

repealed  the  farm  tax  on  July  17,  2008,  Fernández  publicly  blamed  Clarín  for  the  farm  tax’s  

defeat.  As  soon  as  a  new  legislative  season  began  on  March  1,  2009,  Fernández  took  up  the  

cause  of  media  reform.31   

Broaching  broadcast  reform     

The   timing   looked   suspect   in   light   of   the   escalating   clash   between   Clarín   and   

the  Kirchners.   But   media   reform   had   been   a   pet   cause   of   Argentine   human   rights   and   

civil   society  groups  since  the  country’s  return  to  democracy  in  1983.32  The  1980  dictatorship-

­­­era  media  law–– including   its   provision   barring   nonprofit   enterprises   from   access   to   the   

airwaves––largely  remained  in  force.  Though  the  law  had  been  amended  170  times,  critics  of  

corporate  media  argued  that   the   amendments   had   only   further   concentrated   Argentine   

media   in   too   few   hands––for  example   by   allowing   cross-­­­ownership   and   raising   the   

number   of   broadcast   licenses   a   single  company  could  own  from  four  to  24.    

In  2003,  Argentina’s  Supreme  Court  found  the  military-­­­era  law  unconstitutional.  The  

court  decision  had  little  immediate  practical  effect.  But  it  spurred  the  consolidation  of  a  

diverse  group  of  community  broadcasters,  academics,  unions,  human  rights  groups,  and  others  

under  the  umbrella  of   the   Coalition   for   Democratic   Broadcasting,   which   began   to   lobby   

the   government   to   pass   a  media  reform  law.  In  May  2004,  representatives  of  the  group  

presented  to  then-­­­President  Néstor  Kirchner  a  blueprint  of  “21  Points”  on  which  the  Coalition  

wanted  reform  of  the  media  law  to  be  based.  The  document  called  on  the  government  to  

                                                           

30 Shane Romig, “Argentina Ex-President: Clarín Offered Spin For Telephone Co,” Dow Jones Newswires, 

January 25, 2010, http://www.tradingmarkets.com/news/stock-alert/grcnl_-argentina-ex-president-clarin-

offered-spin-fortelephone-co-725534.html. 
31 Charles Newbery, “Argentina Cries for Reform,” Variety, March 16, 2009.  
32 Liliana Chiernajowski, “The 21 Points of the Coalition for Democratic Broadcast Regulation are Now Law,” 

Trans. Brandon Brewer, Americas Program, Center for International Policy, November 4, 2009, 

http://americas.irconline.org/am/6550. 

http://www.tradingmarkets.com/news/stock-alert/grcnl_-argentina-ex-president-clarin-offered-spin-fortelephone-co-725534.html
http://www.tradingmarkets.com/news/stock-alert/grcnl_-argentina-ex-president-clarin-offered-spin-fortelephone-co-725534.html
http://americas.irconline.org/am/6550


Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

10   

condemn  censorship  and,  more  specifically,  to  promote  the  diversification  of  broadcasters  by  

expanding  access  to  licenses  and  reserving  a  third  of  the  spectrum  for  nonprofit  and  civil  

society  groups.33  A  central  contention  was  that  the  government  should  actively  prevent  the  

concentration  of  media  ownership  and  introduce  more  transparency–– including  public  

hearings––to  the  process  of  granting  and  renewing  broadcast  licenses.34   

To   the   Coalition’s   bitter   disappointment,   Kirchner   did   not   take   up   broadcast   

reform,  instead  renewing  for  another  10  years  the  existing  broadcast  licenses  of  Argentina’s  

main  media  conglomerates,  among  them  Clarín.35  In  2005,  however,  Congress  passed  a  revision  

to  the  1980  law  allowing  nonprofits  access  to  the  airwaves  for  the  first  time.  Now  in  2009,  

Fernández  revisited  the  “21  Points”  as  the  basis  for  a  complete  overhaul  of  the  existing  media  

law.36   

She   vowed   to   host   open   and   transparent   town   hall   style   discussions   about   the   

bill  throughout  the  country.  Several  such  meetings  took  place  through  the  spring  and  summer  

of  2009;  Clarín  representatives  and  some  outside  observers  dismissed  them  as  photo-­­

­opportunities,  stocked  with  Kirchner  supporters,  designed  to  legitimate  rather  than  truly  

debate  the  law.  Remarks  one  reporter   who   had   long   covered   Latin   American   politics   for   

Reuters   but   had   no   relationship   to Clarín:         

[The  Kirchners]  said  they  were  open  forums,  to  discuss  [the  law]  all  

over  the  country.  There  were,  but  they  were  very  fake.  They  were  packed  

with  people  who  supported  the  deal…  In  Chile,  when  they  want  to  

reform  a  law,  they  really,  really  have  real  civic  discussion  on  it.  And  

here…  it’s  kind  of  a  joke.  Now  the  government  clearly  would  not  agree  

with  me  when  I  say  that.37     

Clarín   opposes.   Clarín   stood   to   lose   money   from   the   proposed   media   reform,   as   

did   a  handful  of  other  large  players  in  Argentine  media,  all  of  whom  opposed  the  law.  

Rather  than  send  representatives   to   government-­­­sponsored   meetings   it   viewed   as   

illegitimate,   Clarín   took   to   the  pages   of   its   flagship   newspaper   to   explain   its   opposition–

–which   it   maintained   was   not   purely  commercial  in  nature.  Clarín  warned  in  an  editorial  

in  May,  for  example,  that  though  expanding  the  number  of  voices  in  Argentine  media  was  a  

worthy  goal,  the  government’s  current  initiative  risked   expanding   state   discretion   over   

broadcast   licenses,   potentially   granting   access   only   to  supporters  and  withholding  it  from  

critics  like  Clarín.  This  was  certainly  a  threat  to  Clarín’s  own  profitability,  but  Clarín  argued  

                                                           

33 Nonprofit groups already operated a handful of radio and television stations extralegally. Though they were 

not granted licenses, they were for the most part allowed to operate unmolested.   
34 Liliana Chiernajowski, “The 21 Points of the Coalition for Democratic Broadcast Regulation are Now Law,” 

http://americas.irc-online.org/am/6550.   
35 Liliana Chiernajowski, “The 21 Points of the Coalition for Democratic Broadcast Regulation are Now Law.”   
36 Liliana Chiernajowski, “The 21 Points of the Coalition for Democratic Broadcast Regulation are Now Law.”   
37 Author’s interview with Fiona Ortiz in Buenos Aires, Argentina, on February 10, 2009. All further quotes 

from Ortiz, unless otherwise attributed, are from this interview.  



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

11   

it  was  likely  to  threaten  the  Argentine  free  press  more  generally. The  paper  maintained  that  

the  law  could   

influence   the   editorial   policy   and   content   of   independent   media   

and,  under  the  guise  of  community  purposes,  build…  a  vast  network  

of  media  that   looks   diverse   but   becomes   one   voice   obeying   and   

serving   a   single  ideology.38   

Meanwhile,   Clarín’s   news   reporting––in   print   and   broadcast––focused   on   opposition   

to  the  bill  among  legislators,  free  press  advocates,  and  media  owners.  Clarín  outlets  also  

underscored  how   the   bill   differed   from   media   laws   in   other   countries,   such   as   Spain   

and   the   United   States,  whose  governments  had  in  recent  years  revised  their  laws  to  facilitate–

–rather  than  discourage–– media   conglomerates’   further   expansion.39   Such   stories   relied   

almost   exclusively   on   sources  opposed  to  the  law,  rarely  including  quotes  from  Kirchner  

allies.  

In  a  mid-­­­term  Congressional  election  widely  viewed  as  a  referendum  on  the  

Kirchners’  leadership,  Fernández’s  unpopularity  led  to  electoral  defeat  for  her  party  in  

congressional  elections  on  June  28,  2009.  The  party  emerged  with  115  of  257  seats  in  the  

lower  house  of  Congress,  an  even  split  in  the  Senate,  and  nationwide  support  at  around  30  

percent  of  voters.40  Néstor  Kirchner,  who  had   himself   run   for   a   congressional   seat   in   

Buenos   Aires   in   a   high-­­­stakes   bid   to   shore   up   the  national  ticket,  came  in  second  

place.  Though  still  entitled  to  a  seat  in  Congress  under  Argentina’s  proportional  representation  

system,  Kirchner  had  suffered  an  embarrassing  setback.  

Still,  the  new  opposition-­­­dominated  Congress  would  not  be  seated  until  December,  

giving  the  Kirchners  several  more  months  to  pass  laws  through  a  supportive  legislature.  On  

August  27,  Fernández   presented   Congress   with   a   draft   of   her   media-­­­reform   bill,   saying   

that   the   legislation  would   “allow   everybody   to   speak   their   minds.” 41   Fernández   argued   

that   Clarín   was   a   media  monopoly.42  Clarín  responded  that  it  held  only  four  of  42  television  

broadcast  licenses  nationwide,  9  of  over  5,000  radio  licenses,  and  only  a  47  percent  market  

                                                           

38 Luis Pardo Saίnz, “No violar la libertad de expresión,” Clarín, May 18, 2009.  
39 In 2003, for example, the United States Federal Communications Commission (FCC) relaxed media 

ownership rules, allowing broadcast networks to expand their reach from a 35 percent to a 45 percent 

market share and lifting a ban on broadcast-newspaper cross-ownership in the same market, except in the 

smallest markets. Advocates of independent media vociferously protested the new rules.  
40 “Argentina’s mid-term election,” Economist, Jul 2, 2009.   
41 Carlos Lauria, “Attacks on the Press 2009: Argentina,” Committee to Protect Journalists, February 16, 2010, 

http://www.cpj.org/2010/02/attacks-on-the-press-2009-argentina.php.   
42 Eliana Raszewski, “Argentine Senate Approves Fernandez’s Media Bill,” Bloomberg, October 10, 2009, 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aLWUKJC3baHI.   



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

12   

share  in  cable,  which  was  less  than  the  market  share  held  by  the  dominant  cable  companies  

in  many  other  countries.  43     

The  bill   

Fernández’s  draft  bill  reserved  one-­­­third  of  the  broadcast  spectrum  for  nonprofits  

and  non-­­governmental  organizations,  one-­­­third  for  state  media,  and  one-­­­third  for  the  

private  sector.  It  also  instituted   a   new   seven-­­­member   broadcast   regulatory   body,   billed   

as   a   more   independent  replacement  for  an  existing  agency  that  reported  directly  to  the  

president.  In  the  new  regulatory  body,  two  members  would  be  appointed  by  Congress,  three  

by  the  president,  and  the  remaining  two  by  a  council  of  governors  and  civil  society  

representatives.  Congress’s  authority  to  appoint  members  meant  that  Argentina’s  broadcast  

regulator  might  for  the  first  time  include  opposition  party  representatives.  But  many  observers  

were  skeptical  that  the  new  committee  would  in  fact  be  more  independent  than  the  one  it  

replaced.  “The  regulator  will  rely  heavily  on  political  appointees,  and   the   executive   will   

have   a   lot   of   power   in   nominating   its   members   and   controlling   its  functions,”  remarked  

a  columnist  for  La  Nación,  a  major  daily.44  Other  critics  said  that  the  law  was  so  vague  it  

risked  handing  the  government  the  power  to  revoke  broadcast  licenses  arbitrarily.45 

Several  of  the  bill’s  other  articles  directly  impacted  Clarín’s  commercial  interests,  and  

to  some  within  and  outside  of  Clarín,  appeared  tailor-­­­made  to  do  so.  For  example,  the  bill  

barred  any  organization  from  owning  both  a  cable  provider  and  a  broadcast  channel  in  the  

same  market— which   Clarín   did   in   four.   Further,   whereas   previously   an   entity   was   

allowed   up   to   24   national  broadcast  licenses,  the  new  law  would  slash  the  number  of  

permitted  licenses  to  10—Clarín  had  12.  The  law  further  stipulated  that  no  company  should  

enjoy  more  than  a  35  percent  market  share  in  either   broadcast   (radio   and   television)   or   

cable—and   Clarín   claimed   nearly   50   percent   of   cable  subscribers   nationwide.   Though   the   

bill   did   not   deal   with   print   publications   directly,   Clarín  executives   worried   that   the   

government   might   try   to   use   its   authority   over   broadcast   licenses  indirectly  to  influence  

what  the  Group  printed  in  its  newspapers.  

Where  a  company  had  too  many  licenses  or  had  a  cable  provider  and  broadcast  

station  in  the  same  market,  it  had  one  year  to  bring  itself  into  compliance  with  the  law  by  

selling  properties.  Clarín  had  several  years  remaining  on  its  broadcast  licenses,  which  then-­­

­President  Kirchner  had  extended   for   another   10   years   in   2005.   The   proposed   law   would   

                                                           

43 “64 años creyendo en el país y construyendo medios argentinos,” Clarín, October 4, 2009.  

  The market share of dominant media companies elsewhere, according to Clarín: France (65%), Italy (75%), 

Spain (57%), Germany (52%), United Kingdom (50%), Chile (67%), Peru (82%) and Venezuela (50%), Brazil 

(46%), Colombia (46%), and Mexico (46%).  
44 Carlos Lauria, “Attacks on the Press 2009: Argentina,” Committee to Protect Journalists, February 16, 2010, 

http://www.cpj.org/2010/02/attacks-on-the-press-2009-argentina.php. 
45 Carlos Lauria, “Attacks on the Press 2009: Argentina.”   



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

13   

retroactively   revoke   this  extension—and  scale  back  Clarín’s  reach  in  advance  of  the  2011  

presidential  election.     

Having  to  sell  off  properties  in  such  a  short  period  could  cost  Clarín  hundreds  of  

millions  of  dollars.  For  one  thing,  it  would  mean  giving  up  several  revenue  streams.  For  

another,  Clarín  executives  worried  that  the  rush  to  sell  would  force  the  company  to  accept  

“fire-­­­sale”  prices  for  lucrative   television   stations.   Besides   that,   the   required   sales   would   

cut   to   the   heart   of   Clarín’s  integrated   business   model,   which   relied   in   large   part   on   

control   over   content   and   its   means   of  distribution.   For   the   most   part,   Clarín   used   its   

broadcast   properties   to   produce   content   and   its  cable  providers  to  distribute  both  its  own  

content  and  that  of  other  providers—a  typical  practice  for  media  conglomerates  the  world  

over.  Explains  Clarín  spokesman  Martin  Etchevers:   

No   competitiveness   arguments,   no   economic   arguments,   and   no  

technological   arguments   justify   these   [cable-­­­broadcast   cross-­­

­ownership]  restrictions.   Cable   TV   distributes   the   content   of   different   

providers   and  open   [broadcast]   TV   is   nowadays   more   a   content   

producer   than   a  distributor…   [In   the   United   States]   ABC,   CBS,   

Fox,   [and]   NBC   are   the  main  [content]  producers  for  cable  channels...  

Cable  channels  are  [owned  by  the  same  companies  that  own]  the  main  

stations  of  open  TV.  [Under  the  new   law],   if   you’re   an   open   TV   

channel   here   in   Buenos   Aires,   the   law  forbids   you   to   distribute   

your   content,   your   programming   to   the   other  provinces.  You  cannot  

establish  a  network.46     

An  escalating  battle   

The  law  was  a  frightening—but  so  far  still  hypothetical—prospect  for  Clarín’s  

commercial  interests.   If   it   passed,   which   seemed   likely,   Clarín   could   appeal   to   the   

courts.   But   as   the   bill  wended  its  way  through  Congress  in  the  summer  and  fall  of  2009,  

there  were  more  immediate  threats  to  Clarín’s  business.  In  August  2009,  the  Argentine  Football  

Association  (AFA)  broke  its  contract  giving  a  Clarín  cable  partner  nearly  exclusive  rights  to  

broadcast  soccer  games  until  2014.  The   AFA   would   instead   partner   with   the   government   

to   broadcast   games   for   free   on   state  television.  Argentines  would  no  longer  require  a  

subscription  to  a  Clarín-­­­affiliated  cable  service  to  watch  soccer.47  

Fernández  billed  the  deal  as  “a  giant  step  in  the  democratization  of  Argentine  society,”  

for  the  first  time  making  a  popular  sport  available  to  those  who  could  not  afford  cable.  In  a  

                                                           

46 Author’s interview with Martín Etchevers in Buenos Aires, Argentina, on February 10, 2010. All further 

quotes from Etchevers, unless otherwise attributed, are from this interview.  
47 Juan Forero, “In mixing soccer and politics, score one for Argentine government,” Washington Post, 

November 1, 2009,  

     http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/10/31/AR2009103102092.html. 



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

14   

nationally  televised   speech   announcing   the   new   contract,   Fernández   took   a   jab   at   Clarín   

in   language   that  evoked  the  disappearances  common  under  the  military  dictatorship:     

Only   those   who   paid   could   watch   a   game   of   soccer,   because   

[Clarín]  kidnapped  the  goals…  I  do  not  want  any  more  kidnappings.  I  

want  a  free  society.48   

Clarín  argued  that  the  goal  of  “democratizing”  soccer  in  a  country  with  one  of  the  

world’s  highest  rates  of  cable  penetration—60  percent—was  a  pretext  for  stripping  Clarín  of  

a  lucrative  franchise.  Another  blow  to  Clarín’s  business  came  on  September  3,  when  

Argentina’s  broadcast  regulator,  the  Federal  Broadcast  Committee,  halted  a  merger  between  

two  Clarín-­­­controlled  cable  companies,  which  then-­­­President  Kirchner  had  approved  in  

2006.49       

A   little   over   a   week   later,   on   September   10,   2009,   200   tax   agents   descended   

on   Clarín’s  newsroom  in  what  the  government  called  a  “routine”  inspection  but  Clarín  

representatives  labeled  “harassment”—perhaps  retaliation  for  a  front-­­­page  report  that  

morning  that  the  government  had  improperly  granted  a  farm  subsidy.50  The  head  of  the  

government  tax  agency  claimed  that  he  had  not  ordered  the  raid  and  apologized  to  Clarín,  

promising  to  order  an  investigation.51   

Congress  speaks   

Debate  over  the  bill  in  the  Chamber  of  Deputies,  Argentina’s  257-­­­member  lower  

house  of  Congress,   was   brief   and   contentious,   lasting   about   two   weeks   in   September   

2009.   Over   100  members   of   the   opposition   walked   out   of   the   vote   in   protest,   saying   

the   bill   had   been   rushed  through  committee  and  that  there  had  not  been  enough  time  to  

analyze  it.  “There  has  not  been  a  proper   debate…   We   couldn’t   even   finish   reading   [the   

bill],”   remarked   one   legislator   on   Clarín  channel  Todo  Noticias.52  Clarín  had  not  been  

invited  to  testify  before  Congress  on  its  own  behalf,  though  numerous  press  associations  had  

appeared  during  the  two  weeks  of  debate  to  protest  the  bill.  The  Argentine  Press  Association  

(ADEPA)––which  represented  Clarín  as  well  as  many  of  its  competitors––cautioned   that   the   

bill   was   being   debated   in   a   “strongly   politically   biased  environment”  and  would  “silence”  

                                                           

48 Juan Forero, “In mixing soccer and politics, score one for Argentine government.” 
49 Shane Romig, “Argentina TV Regulator Blocks Cablevision, Multicanal Merger,” Dow Jones Newswires, 

September 3, 2009.  
50 “Tax raid on Argentine Newspaper,” BBC, September 11, 2009, 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8250251.stm.   
51 “CPJ seeks comprehensive inquiry in Clarín tax raid,” Committee to Protect Journalists, September 11, 2009, 

http://cpj.org/2009/09/cpj-seeks-comprehensive-inquiry-in-clarin-tax-raid.php.   
52 Todo Noticias via Luis Andres Henao, “Argentine Congress debates media reform law,” Reuters, September 

17, 2009.   



Legal Jeopardy   ___________________________________________________________CSJ-­­­10-­­­0033.0   

 

15   

existing  media  voices  in  its  attempt  to  expand  access  to  new  ones.53  Nonetheless,  on  September  

17,  the  Chamber  of  Deputies  passed  the  bill  without  changes, 146–3.   

The  bill  then  moved  to  the  Senate  for  debate.  Senators  of  different  parties  announced  

that  the   Senate   would   take   a   more   deliberative   approach   to   the   bill,   would   invite   more   

interested  parties  to  participate  in  the  discussion,  and  would  work  to  revise  some  of  the  

legislation’s  more  controversial  articles.  Clarín  secured  a  place  on  the  agenda  for  Friday,  

October  2,  the  last  day  of  debate.     

On  Thursday,  October  1,  however—the  day  before  Grupo  Clarín’s  scheduled  

testimony— Senate  Majority  Leader  Miguel  Pichetto,  a  Kirchner  ally,  announced  that  the  body  

had  the  votes  to  pass  all  164  articles  of  the  law  without  changes.   

Clarín’s  testimony  on  its  own  behalf  would  therefore  be  irrelevant  at  worst  and  

symbolic  at  best.  It  was  up  to  Clarín’s  executive  committee—especially  CEO  Héctor  Magnetto—

to  decide  whether   to   go   before   the   Senate   anyway   as   a   gesture   of   protest.   Would   

doing   so   legitimate   a  process  Clarín  executives  saw  as  corrupt  and  exclusionary?  Were  

Clarín’s  own  media  properties— including   its   television   news   station   and   the   editorial   

page   of   its   flagship   newspaper—better  outlets   for   protest?   To   what   extent   could   the   

conglomerate,   as   a   corporate   actor,   defend   its  commercial  interests  while  maintaining  its  

editorial  integrity?    

Further,  if  the  law  passed  the  Senate,  as  now  seemed  virtually  certain,  Magnetto  and  

the  executive   committee   would   face   another   set   of   decisions.   An   opposition-­­­dominated   

Congress  would  be  seated  in  December,  and  Fernández’s  current  approval  ratings  suggested  

it  was  unlikely  that   either   she   or   her   husband   could   win   another   term   as   president   in   

the   upcoming   2011  presidential  elections.  Could  Clarín  rely  on  a  new  Congress  to  redress  

the  aspects  of  the  law  it  found  objectionable?  Should  it  lobby  legislators  to  ensure  that  

outcome?  Should  it  sue  the  sitting  government  on  the  grounds  that  it  was  attempting  to  

revoke  legally  obtained  broadcast  licenses?  Or   should   it   simply   accept   mild   commercial   

damage   and   comply   with   the   law?   Was   it  unreasonable  to  have  to  sell  a  handful  of  

channels  in  the  name  of  pluralism?  What  was  really  at  stake?   

   

                                                           

53 Argentine Press Association press release, April 7, 2009.  


